سیگار کشیدن و آلودگی هوا خطر چاقی کودکان را افزایش می دهد

10 ژوئیه 2020 - محققان دریافتند که آلودگی هوا، استعمال سیگار و تراکم بالای جمعیت می توانند از جمله عوامل منجر به چاقی در کودکان باشند.

در 45 سال گذشته، میزان چاقی سه برابر شده است، بنابراین یک تیم جهانی از محققان به بررسی تاثیر عوامل محیطی ترکیبی بر شرایط سلامت(اضافه وزن و چاقی) که معمولاً با دیابت نوع 2 مرتبط می باشد، پرداختند.

در این مطالعه بیش از 1300 کودک در سنین 6 تا 11 سال از بریتانیا، فرانسه ، یونان ، لیتوانی و اسپانیا مورد بررسی قرار گرفتند. محققان بیش از 170 عاملی را که کودکان در دوران بارداری یا کودکی در معرض آن قرار گرفته بودند، تجزیه و تحلیل کردند.

برای هر كودك شاخص توده بدنی (BMI) ، دور كمر و ضخامت چین پوستی بررسی شد. نمونه های خون و ادرار گرفته شده از افراد جوان و همچنین مادرانشان در دوران بارداری بررسی و تحلیل شد.

محققان دریافتند که قرار گرفتن دست دوم در معرض سیگار و سیگار کشیدن مادر در دوران بارداری احتمال چاقی را افزایش می دهد. آلودگی هوا و همچنین زندگی در یک محیط دارای تراکم بالا از عامل خطر چاقی هستند.

دکتر Leda Chatzi  ، یکی از نویسندگان این مطالعه ، و استاد طب پیشگیری از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، افزود: کودکانی که در مناطق پرجمعیت زندگی می کنند و در مناطقی با خدمات و امکانات اندک به مدارس می روند، بیشتر احتمال دارد که چاق باشند.

محقق اصلی این تحقیق، دکتر Martine Vrijheid ، استاد پژوهش در موسسه جهانی بهداشت (ISGlobal)  در بارسلونا، گفت: شیوع چاقی کودکان در سراسر جهان با نرخ های نگران کننده افزایش می یابد و ممکن است حتی در دوره ی تعطیلی به دلیل همه گیری COVID-19 ، بیشتر از حد معمول افزایش یابد.

این تحقیق با ارائه ی شواهدی دیگر، نشان داد اصلاح قرار گرفتن در معرض عوامل زیست محیطی در اوایل زندگی می تواند خطر چاقی و عوارض ناشی از آن را محدود کند. پیامدهای سلامتی عمومی این تحقیق، از آن جهت حائز اهمیت است که می تواند به شناسایی مواجهه های مرتبط با چاقی منجر گردد و به ابداع روشها و مداخلات پیشگیرانه در اوایل زندگی، کمک کند.

یافته های این پژوهش در مجله ی the Environmental Health Perspectives منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2020/jul/smoking-and-air-pollution-increases-childhood-obesity-risk.html